top of page
Att bli högpresterande, vad säger forskningen?

Den senaste tiden har det forskats mycket kring vad det är som avgör att vissa blir högpresterande och andra inte. Resultatet visar en mycket inspirerande bild om vår egen potential - är vi motiverade och tror på oss själva kan vi med rätt träning åstadkomma fantastiska resultat.

 

Ingen föds till företagsledare, entreprenör eller kirurg. Din förmåga att dra nytta av dina talanger bygger på din motivation och vilja att göra något av dem. Ingen blir framgångsrik utan många timmars hårt arbete.

 

Personer med inställningen att vi alla kan utveckla vår intelligens och våra färdigheter skapar också lättare en passion för lärande. Medan personer som tror motsatsen istället utvecklar en hunger för bekräftelse. Forskning från Karolinska institutet visar att vår inställning även påverkas beroende på vilken typ av feedback vi får.  Återkoppling som är kopplad till själva insatsen ger bäst effekt. Får vi istället samma återkoppling men kopplat till vår personlighet blir effekten inte lika stor. Det får oss tvärt om att känna oss osäkra på vår förmåga och börja söka efter bekräftelse.

 

Harvard professorn Carol Dwecks forskning om vår inställning kring talang har fått stort genomslag inom ledarskap, utbildning och sport. Hennes studier visar på skillnader mellan personer med inställningen att talang är något man antingen har eller saknar och personer som tvärt om uppskattar utmaningar strävar att lära sig och konstant ser sin förmåga att lära sig nya saker. Dweck har på senare tid även utökat sin forskning och påvisat att samma teorier gäller för företag och organisationer.

 

Oavsett om du hittat din talang eller inte talar forskningsresultatet sitt tydliga språk: Förmågan att tro på dig själv och att ta dina drömmar och mål på allvar är ett säkert steg mot att lyckas.

Framgång att nå toppen - teamwork
Behövs talang för att lyckas?

Efter Sveriges djupdykning PISA-studien bad regeringen den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD göra en snabbanalys av resultatet för svensk del. Andreas Schleicher, chef för utbildningsfrågor vid OECD var i Sverige och presenterade denna analys. Schleicher menar att det borde satsas mer på lärarna, på deras löner och karriärmöjligheter. Det som också är särskilt viktigt enligt Schleicher är en förändrad attityd till utbildning. 

 

När man ställer frågan ”Hur blir man bra på matte?”, svarar majoriteten av våra svenska elever att det handlar om talang. Om jag inte är född till ett mattegeni kan jag göra något annat. Om man ställer precis samma fråga till exempelvis en finsk eller kinesisk elev svarar nio av tio: Om jag verkligen försöker ordentligt och anstränger mig kommer mina lärare att hjälpa mig, och då kommer jag att nå framgång.

 

Man kan ifrågasätta bilden vi fått lära oss i Sverige sedan vi var barn, om gener, talang och intelligens. Stämmer den med verkligheten?

Den senaste tiden har det kommit en mängd ny forskning om vad som gör att vissa verkligen blir högpresterande och andra inte. Det forskningen visar är en mycket inspirerande och befriande bild om vad vår egna potential är. Är vi bara motiverade och tror på oss själva kan vi alla med rätt träning åstadkomma fantastiska resultat. Det har visat sig att de som har inställningen att vi alla kan utveckla vår intelligens och färdigheter mycket lättare skapar en passion för lärande. De som tror motsatsen utvecklar istället en hunger för bekräftelse.

Det kan kännas svårt att veta hur man  konkret kan bidra till en förändrad skolorganisation, hur det ska satsas mer pengar på lärarlöner, hur statusen ska förändras för vår lärarkår osv… 

…men det vi alla kan göra är att påverka våra egna barns inställning till hur de blir riktigt högpresterande och att de inte får förlita sig på någon slags talangfe. Vi kan om vi vill, det kommer i vilket fall jag försöka förmedla till mina barn.

 

Hur tänker du? Hur går vi vidare?

Motivation och framgång
bottom of page